onsdag 1. februar 2012

Rosa popcakes

                                                                      POPCAKES!
Jeg har prøvd meg på mine første popcakes etter at mamma viste meg en brosjyre fra hjemmet ukeblad;)
De var superenkle å lage! Jeg ble overrasket over hvor lett det egentlig var! Neste gang skal jeg prøve meg på å lage figurer også, må bare ordne litt mer utstyr. Det finnes utallige varianter, det er bare å bruke kreativiteten din;) Kjempe fine som vertinnegaver, borddekorasjon i bursdager, dåp eller til kaffebesøket ditt



                                            Først visper du eggedosis av egg og sukkeret.




Sikt sammen mel, kakao, kanel og bakepulver og rør det inn i eggedosisen sammen med smøret.
Så steker du kaken i en smurt form i ca 30 minutter på 170 grader (husk å forvarme ovnen)


Rør sammen kremost vaniljesukkeret og melisen.


Da kaken er ferdig stekt så lar du den avkjøle og så tar kan du smuldre kaken fint,
(brukte foodprossesor) og bland sammen med ostekremen. Rør det godt sammen til den blir til en deig.


                                                               Sånn skal den se ut;)


Rull små kuler (ca 20 stk a 30gram)
Sett de inn i kjøleskapet så de blir kalde (2 timer)


Smelt sjokoladen sammen med delfia i vannbad, mikro, eller bruk en sjokoladefondue smelter som her.
Dypp pinnene som du skal bruke ca 1 cm opp i sjokoladen og dytt de inn i kaken ca 2/3 inn. La det stivne så pinnen sitter godt fast. (jeg kjøpte trepinner hos panduro hobby). Dypp så bollen ned i sjokoladen og trekk den rett opp. Drei den rundt så alt overflødig sjokolade renner av.


        Og så kommer det morsomme, pyntingen ;) Du kan bruke hvilken som helst kakekrymmel
                       og pynt(spiselig). Dryss det du vil ha på med en teskje før sjokoladen har stivnet helt. sett så popsene i en bolle, vase ol. med sukker oppi så de holder seg stabilt, eller du kan bruke en isoporblokk eller oasis og dytte de ned i ;) Sett de ferdige popsene kaldt ;)


De ferdige popsene mine ;) Ble ganske fornøyd til 1 gang å være ;)











Jeg pakket de inn i cellofan og litt hyssing rundt, så er de perfekte til å gis bort ;)


En bukett med pops ;) Skal lage flere av disse, men neste gang skal jeg prøve meg på figurer. Det finnes så utrolig mange fine varianter der ute som folk har laget, google popcakes og få litt inspirasjon ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare legg igjen en kommentar ;)